fredag den 13. marts 2009

Lost in translation!

Nu är jag här! Äntligen! Det var en för jävlig resa minst sagt från Linköping till Köpenhamn och vidare till Nyborg. Tåget till Köpenhamn som var ett X2000 och som skulle ta mig direkt dit gjorde inte det! Det var en massa tågstopp stup i kvarten samt att vi var tvugna att byta tåg i Hässleholm, wtf!!!!

Väskan som jag hade fyllt med massa med onödiga grejer var större än mig och jag fick knappt av den på tåget! Väl i Köpenhamn, så regnsnöa det, jag var en 45 min försenad och skulle av med väskan, ta reda på vart jag ska köpa biljetten som skulle ta mig till Nyborg. Stressfaktorn var hög minst sagt.

Väl i Nybor mötte Klaus, min chef mig och sätter igång och snackar non-stop. Bra var det för jag var nervös. Han tog mig till mitt hem för dessa veckor- vilket crappy ställe. Ja sover på soffan, typ ingen värme, inget vatten så man får ta vatten från övervåningen. Jag bor med en annan kille men han visar sig knappt samt en hund, som jag tycker borde komma ned och värma mig om kvällarna.

Svendborg heter staden jag huserar i för tillfället, ganska pitoresk liten stad om man bortser från alla danskjävlar, fy fan- varför valde jag Danmark.?!

Idag var första arbetsdagen,började vid 10, Klaus hämtade upp mig. Han pratade lite kallprat och sedan var vi framme vid sans og samling, som hans cateringföretag heter. På företaget jobbar även hans fru Anne och Marlene samt någon diskhjälp Sybejde från Turkiet. Alltså ett kvinnorkök för en gångs skulle.

Jag hade verkligen glömt bort hur det var att stå i ett kök och ett kök där det danska språket flyger omkring. Jag känner mig så dum och Lost in translation. Varför är man inte lika säker som man är i sitt eget lilla kök och varför ta man inte lika mycket egna initativ?! Är så sjukt trött på att stå där en kort sekund innan man frågar "What can I do now?"!!

Så första dagen bestod av att göra tartedeg samt rulla typ 300 små chokladbollar. Klaus sa inte ett ord till mig förutom, det hysteriska utbrottet han hade över något. Jo han sa "looking good" vilket jag hoppas var ägnat åt min proffsiga rullning av bollarna, annars drar jag illa kvickt!

Nä nu ska jag våga mig på en dusch tror jag. Middagen har bestått av en halv tallrik med apelsinfil. So the fildiet is back for know. Jo just det, de äter inte luch heller på detta ställa, jag kommer dö av svält typ. De sitter och käkar mackor, typ en macka på hela arbetsdagen.

Out. N.

3 kommentarer:

  1. Haha! Kul att du har en blog, Nimmi! Jag måste säga att din nya tillvaro verkar lätt bohemisk. Hoppas att det bättrar sig och att du får lunch snart.

    SvarSlet
  2. Di hähr blogg ähr joh mahä flodt, fohrdi duh hahr dännskeh sprogesinställningohr!

    SvarSlet
  3. !!! Jobbar det en robinson-stjärna i disken?!

    SvarSlet